Educatia incluziva a copiilor cu autism
Feb 08 2016

Educatia incluziva a copiilor cu autism

Educatia incluziva a venit ca o necesitate la neajunsurile educatiei integrate care reusea partial sa integreze copiii care nu prezentau caracteristicile celor tipici, care nu se incadrau in “normalitate”, reusind cu dificultate sa insuseasca copiilor tipici existenta unei categorii “altfel”, “speciale”. Conceptul de “educatie incluziva” apare in 1990. Cu ocazia Conferintei Mondiale “Educatia pentru toti; satisfacerea nevoilor de baza ale invatarii”, la Jomtiem, in Thailanda, s-a stabilit ralierea tuturor actorilor sociali la o “educatie pentru toti”, care sa se centreze pe principiul incluziunii. 

Educatia incluziva cauta sa raspunda nevoilor de invatare ale tuturor copiilor, tinerilor si adultilor, cu un accent deosebit pe cei vulnerabili din punct de vedere al marginalizarii si excluziunii sociale. (UNESCO, Conferinta de la Salamanca, 1994).

1

Exista, in Legislatia internationala a drepturilor omului, o serie de tratate internationale care atesta faptul ca orice intentie de excludere a copiilor, tinerilor si adultilor vulnerabili la educatia de masa este considerata discriminare. Aceste documente detaliaza interdictii exprese dar si interdictii implicite impotriva segregarii pe motive de rasa, etnie, dizabilitate si/sau nationalitate in institutiile educationale, dar si contureaza o imagine de ansamblu asupra realitatii educationale existente in lume la ora actuala. Cele mai reprezentative tratate la care Romania este semnatara, sunt:

  • Conventia UNESCO impotriva discriminarii in educatie (CDE)
  • Acordul international asupra drepturilor civile si politice (AIDCP)
  • Acordul international asupra drepturilor economice, sociale si culturale (AIDESC)
  • Conventia internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala (CEDR)
  • Conventia Natiunilor Unite asupra drepturilor copilului (CNUDC)
  • Conventia europeana pentru protectia drepturilor si liberatilor fundamentale ale omului (CEDO)
  • Conventia cadru pentru protectia minoritatilor nationale.

Conform literaturii de specialitate, incluziunea educationala constituie personalizarea activitatilor procesului de invatare in functie de fiecare copil in parte, in asa maniera incat, indiferent de deficienta, fiecare sa poata fi tratat ca un membru de apartenenta al categoriei vulnerabile cu drepturi egale.

Conceptul de incluziune vizeaza patru principii de baza:

  1. Principiul drepturilor egale pentru o dezvoltare conform potentialului propriu;
  2. Principiul unicitatii caracteristicilor, intereselor, abilitatilor, motivatiei si nevoilor de invatare;
  3. Principiul diversitatii, al respectarii abaterii de la standardele normale;
  4. Principiul accesului si participarii tuturor conform abilitatilor de care dispun si nivelului de dezvoltare la care se afla.

2

Incluziunea in Conventia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, din 2006, (cu accentul pe comprehensiune si demnitate) si Legea nr. 221/2010 din Romania, Articolul 24, prevad urmatoarele aspecte referitoare la educatie. Se va asigura un sistem educational incluziv la toate nivelurile si pe toata durata vietii, cu scopul de:

  • a dezvolta copilului pe deplin potentialul uman, simtul demnitatii si al stimei de sine, spre consolidarea respectului pentru drepturile si libertatile fundamentale ale omului si pentru diversitatea umana;
  • a dezvolta personalitatea, talentele si creativitatea proprii persoanelor cu dizabilitati, precum si a abilitatilor lor mentale si fizice, la potential maxim;
  • a da posibilitatea persoanelor cu dizabilitati sa participe efectiv la o societate libera.

Persoanele cu dizabilitati nu sunt excluse din sistemul general de educatie pe criterii de dizabilitate, iar copiii cu dizabilitati nu sunt exclusi din invatamantul primar gratuit si obligatoriu sau din invatamantul secundar, din cauza dizabilitatii. Persoanele cu dizabilitati au acces la invatamant primar incluziv, de calitate si gratuit, si la invatamant secundar, in conditii de egalitate cu ceilalti, indiferent de comunitatile in care traiesc.

Asociatia “Help Autism” este si va fi alaturi de parintii copiilor cu autism care intampina/vor intampina dificultati in integrarea copiilor cu autism in institutiile de invatamant de masa. Este important ca, in lupta contra cronometru a autismului, sa nu se renunte la acest drept care se cuvinte fiecaruia, prin lege.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata pe site.

Realizat si optimizat de ScopTop