Invatarea incidentala
Ian 22 2016

Invatarea incidentala

Analiza aplicata a comportamentului are la baza mai multe tipuri de invatare. Cele mai utilizate sunt Discrete Trial si Invatarea incidentala.

Invatarea incidentala se diferentiaza de invatarea Discrete Trial prin faptul ca interactiunile trebuie initiate de catre copil. Acest lucru poate parea dificil prin faptul ca o caracteristica a copiilor diagnosticati cu tulburare din spectru autist este refuzul lor de a initia dialogul social si interactiunea cu ceilalti copii si mediu.

Activitatea selectata de catre copil va constitui punctul de la care terapeutul stabileste interactiunea. Astfel, terapeutul va ingloba target-uri din programe in timpul jocului.

Deseori ne este pusa urmatoarea intrebare din partea parintilor: ,,De ce copilul meu nu raspunde la fel de bine in afara mediului instructional, structurat?”. Pentru inceput este nevoie ca terapeutul, parintele, profesorul/educatorul sa-l observe pe copil in mediul natural, ce lucruri/activitati ii plac si de ce obiecte este atras. In cazul analizei aplicate a comportamentului, acest lucru se realizeaza prin observare directa. In comparatie cu invatarea in Distrete trial, unde procesul de invatare este structurat, copilul sta la masa si i se cere sa arate sau sa raspunda avand la baza o imagine/obiect, in invatarea incidentala il putem duce pe copil la locul de joaca si il lasam sa sara pe trambulina, astfel acesta putand invata intr-un mod placut si natural verbul ,,a sari” sau substantivul ”trambulina”.

1a

Care sunt beneficiile invatarii incidentale?

Invatarea incidentala este mult mai interesanta si distractiva pentru copii. Astfel, copiii sunt mult mai atrasi de a invata un lucru daca se creaza un mediu natural, placut, motivant. De exemplu, un copil care se uita la un desen animat favorit este mult mai atent, motivat si iti raspunde cu mai mare precizie la intrebari despre acel desen decat un copil care se uita la un documentar pe care el considera plictisitor. Astfel, cunostiintele invatate prin joc se pastreaza mai bine in memoria de lunga durata decat invatarea repetitiva, prin memorarea mecanica.

Invatarea incidentala este o oportunitate de interactiune naturala. Astfel, invatarea incidentala ofera oportunitatea de a impartasi experiente comune si de a face lucruri impreuna, de a ne bucura de compania celuilalt. De exemplu, copilul este mult mai bucuros si atras sa invete despre notiunea de ,,trambulina” daca o vede in parc si apoi poate sari pe ea, decat sa se aseze la masa si sa se uite pe poza cu ,,trambulina”. Copilul este mai spontan in interactiune.

In invatarea incidentala sesiunile sunt mai putin structurate, iar ritmul este stabilit de catre copil, care initiaza oportunitati de invatare, in comparatie cu invatarea in Discrete Trial, unde sesiunile sunt structurate, ritmul este stabilit de catre terapeut, care ofera oportunitati de invatare, separate printr-un interval prestabilit.

Invatarea incidentala ofera interactiune cu obiecte reale si actiuni naturale, observate. Pozele sunt instrumente de predare, materiale didactice. In viata de zi cu zi ne intalnim cu o multime de obiecte, notiuni, actiuni, pe care nu le putem explica atat de bine cu ajutorul pozelor. De exemplu: atingerea unui pahar cu apa rece este o senzatie pe care nu o putem exprima cu ajutorul unei imagini; senzatia de frig/cald, notiunea de moale-tare.

De asemenea, invatarea incidentala poate fi utilizata pentru a generaliza obiective deja invatate sau pentru a preda obiective noi. In cadrul invatarii incidentale sarcinile si activitatile sunt variate, iar raspunsurile verbale sunt mixate.

Invatarea incidentala faciliteaza predarea abilitatilor social-emotionale. Spre deosebire de un copil tipic care invata notiunile de reguli sociale, emotii, situatii sociale cu ajutorul instructilor verbale, un copil cu tulburare din spectru autist ii este mai greu de procesat aceasta informatie. De exemplu: copilul nu intelege instructional de ce trebuie sa imparta jucariile cu celalalt copil, insa daca se joaca si fac schimb de jucarii, el poate experimenta acest lucru si il poate intelege mai usor.

Referinte: Autism Spectrum Disorders: From Theory to Practice (2nd Edition) By Laura J. Hall

Ana Maria Bogdan

Psiholog, Consultant ABA

Sursa: www.atca.ro

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata pe site.

Realizat si optimizat de ScopTop