Metoda PECS
Feb 10 2016

Metoda PECS

Printre cele mai cunoscute programe de interventie psihoterapeutica ce tintesc ameliorarea sau rezolvarea dificultatilor sociale, de limbaj, comunicare si/sau comportamentale, utilizate in practica, sunt urmatoarele:

  • metoda PECS;
  • metoda TEACCH;
  • metoda ABA.

Exista, desigur, si alte metode utilizate in practica insa, cele mentionate mai sus, sunt cele care au avut cele mai bune rezultate in recuperarea limbajului si a celorlalte probleme comportamentale ale copiilor cu autism.

1p

Inainte de a se exprima prin cuvinte, copilul (inclusiv cel sanatos mintal) trebuie invatat cai de comunicare cu ajutorul carora sa se poata exprima, gesturi de comunicare, de cerere si primire a obiectelor, de exprimare a unor trairi. Comunicarea prin imagini poate fi un prim pas catre forme mai complexe de comunicare si, mai ales, poate fi un mijloc pentru copilul autist de a-si exprima dorintele intr-un mod accesibil lui. Introducerea simbolurilor in terapia copilului cu autism, cunoscuta in literatura de specialitate ca terapia PECS (“Pictures Exchange Communication System”), face trecerea catre un mod mai exact si mai accesibil de comunicare.

PECS este o metoda de comunicare folosita atat in S.U.A. cat si in Europa, care nu necesita materiale costisitoare, teste laborioase, personal calificat si poate fi folosita in locuri diferite, acasa sau la scoala, in oras, in magazine etc. In prima etapa, metoda PECS a fost conceputa pentru copiii prescolari cu autism si alte deficiente sociale si de comunicare, adica pentru copiii care nu vorbesc deloc sau care vorbesc doar daca sunt stimulati si pentru copiii ecolalici.

2p

In timp, metoda PECS a fost modificata si dezvoltata, iar acum este folosita pentru persoane de toate varstele, care manifesta o gama larga de deficiente de comunicare. Metoda a fost conceputa in cadrul Programului pentru Autisti al Fundatiei Delaware, ca raspuns la dificultatile aparute in proiectele pentru dezvoltarea comunicarii. Copiii care folosesc PECS sunt invatati sa ofere imaginea obiectului dorit unui partener de comunicare in schimbul acelui obiect. Procedand astfel, copilul initiaza un act de comunicare pentru un rezultat concret intr-un context social.

In practica, toti copiii cu care s-a lucrat prin această metoda de terapie, au invatat esenta PECS, adica sa ofere o imagine (sau alta repre­zentare vizuala) pentru un anume obiect. Multi copii au invatat primul pas PECS de la prima incercare, iar cel mai greu s-a invatat primul pas din 7 incer­cari. O alta consecinta pozitiva a sistemului a fost numarul mare de copii care au inceput sa vor­beasca dupa un an sau doi de la inceperea PECS. Cei care folosesc intre 30 si 100 de imagini incep sa vorbeasca adesea in timp ce folosesc imaginile (o parte incep sa vorbeasca mai devreme, dar o buna parte continua sa foloseasca doar imaginile).

Tre­buie precizat ca prognoza generala referitoare la comunicare si educatie este asociata cu nivelul intelectual al copiilor cu deficiente de limbaj. Prin metoda PECS, copiii cu autism pot invata faptul ca sunt ajutati si ca se pot baza pe ceilalti oameni care inteleg si raspund cerintelor lor. Invatarea prin metoda PECS are efecte puternice asupra com­portamentului copilului atat acasa, cat si in colectivitate. Facandu-se inteles, copilul cu deficiente de limbaj devine mai putin agre­siv si mai mult comunicativ.

Sistemul PECS este foarte atractiv pentru copii, acestia devenind motivati sa invete PECS pentru ca prin aceasta metoda pot obtine rapid ceea ce doresc.

Pentru aplicarea metodei PECS, psihoterapeutul are nevoie de o placa de comunicare ce are marimea unei coli de hartie A4 si este confectionata din plastic si de simboluri de comunicare care sa redea cat mai exact obiectul pe care il reprezinta. Simbolurile par a fi desene ale obiectelor, actiu­nilor sau chiar fotografii ale acestora. In ultimii ani, au fost create website-uri de unde psihoterapeutii isi pot descarca sute de astfel de imagini, pe care odata printate trebuie sa le plastifieze pentru a le proteja si a le putea folosi in mod corespunzator.

Primele simboluri care vor fi introduse trebuie sa fie legate de preferintele alimentare sau de jucariile preferate ale copilului. In aceasta faza este nevoie de doi adulti, care vor sta asezati unul in fata copilu­lui avand obiectul preferat, dar si simbolul, si unul in spatele copilului. Nu trebuie utilizate comenzi verbale (de exemplu, “da ima­ginea!” sau “ce vrei?”). Pe de alta parte, se poate lucra cu mai multe elemente, dar aces­tea se prezinta pe rand. 

In prezent, tehnicile de interventie in lucrul cu copiii diagnosticati cu autism sunt intr-un continuu proces de imbunatatire si dezvoltare, cu scopul cresterii calitative a serviciilor psihologice. Specialistii cauta noi solutii si perfectionarea celor deja existente, in asa fel incat rezultatele sa fie vizibile, cuantificabile si cat mai timpurii.

Adriana BALSANU, psihoterapeut coordonator terapii in cadrul „Help Autism”

Lasa un raspuns

Realizat si optimizat de ScopTop