Shadow-ul – “umbra” care conduce copilul cu autism catre un stil de viata independent
Apr 26 2016

Shadow-ul – “umbra” care conduce copilul cu autism catre un stil de viata independent

 

Dupa diagnosticarea copilului cu autism si acceptarea realitatii, parintii incep sa construiasca, alaturi de coordonatorul de terapie, planul de interventie, cu scopul ca al lor copil sa dobandeasca un stil de viata independent. Un factor important in acest proces il constituie integrarea copilului in gradinitele si scolile de masa. Avand in vedere faptul ca o mare parte din copii nu au capacitatea de a merge singuri la gradinita/scoala si de a participa activ la activitatile organizate, acestia au nevoie de un insoritor, de un “shadow” (umbra, termenul provine din limba engleza) care sa-i ajute sa faca fata cerintelor.

Shadowing-ul este termenul folosit de catre specialisti si parinti pentru a desemna suportul de “unu la unu” intr-o situatie cotidiana, zilnica, adus de o persoana specializata unui copil diagnosticat cu autism la gradinita sau la scoala. Acest insotitor ajuta copilul sa indeplineasca sarcinile primite la gradinita sau la scoala din partea cadrului didactic.

Conform literaturii de specialitate, persoana care indeplineste rolul de shadow trebuie sa prezinte o serie de caracteristici necesare, cum ar fi: sa detina un bagaj informational relativ bogat despre problematica autismului, sa fie un bun observator, sa stie cum sa interactioneze cu educatoarea si copiii, sa fie permisiv si, in acelasi timp riguros cu copilul pe care il sprijina in actul educational.

“Ca shadow trebuie sa fii la fel de ferm ca si psihoterapeutul. Aceasta calitate, de “insotitor” insa, aduce  o satisfactie mai mica decat cea de terapeut, pentru ca interventia este mai mica, suportul adus este strict de a insoti copilul care merge la scoala sau la gradinita sa devina un copil independent, doar il asistam. Cand copilul merge cu shadow-ul la gradinita sau la scoala (dupa caz) se creaza o legatura intre cei doi si, ca specialist, trebuie sa fii atent sa ramai ferm fata de copil si in acelasi timp, sa-i fii si prieten, sa-i castigi increderea. De asemenea, shadow-ul trebuie sa acorde o importanta deosebita relatiei shadow-parinte-educator/invatator-copil. Pentru cei care vor sa lucreze cu copiii cu autism, sa devina terapeuti, mi se pare o etapa de acomodare in terapie absolut necesara, o etapa premergatoare care te pregateste in tainele terapiei comportamentale-aplicate. Ca shadow ai la randul tau un coordonator in spate care este si terapeut  si de la care, prin programul pe care il stabiliti impreuna, inveti. In calitate de shadow, esti practic persoana care duce mai departe ceea ce face terapeutul, coordonatorul in terapii. Ca terapeut, ai rolul de a implementa planul de interventie iar ca shadow de a-l ajuta pe copil in procesul de integrare la gradinita si scoala. Am fost si shadow, inainte de a fi terapeut. Fara doar si poate insa, satisfactia este mult mai mare atunci cand esti terapeut.”, ne-a povestit Elena Modoran, unul dintre specialistii care lucreaza in cadrul echipei Help Autism.

1b

Elena MODORAN, in cadrul unei sesiuni de lucru

Pentru parinti, alegerea shadow-ului potrivit poate contribui la un progres vizibil in procesul terapeutic sau, in cele mai rele cazuri, la o stagnare. “Pentru mine nu a fost greu sa aleg shadow-ul. Nu a fost greu pentru ca am avut recomandari din partea terapeutilor cu care colaboram in acea perioada, am mers pe ideea ca daca terapeutul copilului meu care a inregistrat rezultate considerabile in procesul terapeutic imi recomanda o persoana ca insotitor, sigur trebuie sa fie o alegere buna. Si asa a fost. Sunt multe cazuri in care parintii nu gasesc din prima un shadow potrivit profilului copilului lor. Ii sfatuiesc sa continuie sa caute, sa nu renunte, sa intrebe in stanga si-n dreapta, sa aiba incredere in recomandarile terapeutilor cu care colaboreaza. Daca insotitorul empatizeaza cu copilul, cu siguranta este shadow-ul de care au nevoie”, ne-a relatat Roxana Racoreanu, mama lui Andrei, un baietel de 8 ani diagnosticat cu autism, beneficiar al Help Autism.

2b

Andrei Racoreanu, alaturi de shadow, la gradinita

Prezenta unui shadow potrivit in viata copilului cu autism aduce multiple avantaje in procesul terapeutic. Prin relatia care se stabileste intre cei doi, copilul poate sa invete mai usor, sa aiba mai multa incredere in propriile forte, sa reuseasca sa-si gestioneze adecvat anumite reactii la gradinita sau la scoala, sa caute solutii singur, sa-si dezvolte independenta. Este recomandat ca shadow-ul sa sprijine capacitatea de constientizare si autocontrol, sa creeze programe speciale acasa cu parintii si terapeutii cu scopul reducerii manifestarilor neadecvate din timpul scolii si atingerii obiectivelor stabilite in planul de interventie.

Lasa un raspuns

Realizat si optimizat de ScopTop