Interviu cu Sigmund ELDEVIK, Ph. D., BCBA-D – versiune in limba romana
Apr 17 2016

Interviu cu Sigmund ELDEVIK, Ph. D., BCBA-D – versiune in limba romana

Dr. Sigmund ELDEVIK este psiholog clinician si profesor asociat de psihologie la Akershus University College din Norvegia. El este, de asemenea, directorul clinic al Centrului de Interventie Timpurie din Oslo. Interesele sale de cercetare vizeaza interventia timpurie pentru copiii cu autism si alte intarzieri in dezvoltare.

sig

Sigmund ELDEVIK: ”Chiar daca un specialist are certificat BCBA, asta nu inseamna neaparat ca este si calificat in interventie timpurie”

Sunteti psiholog, specialist ABA, profesor universitar asociat, supervizor si cercetator. Ce ne puteti spune despre cariera dumneavoastra?

Primul meu contact cu domeniul a fost cand am inceput sa studiez Psihologia la Universitatea din Oslo, in 1989. Eram intr-o sala de clasa cand a venit un baiat si a circulat o hartie in care ne informa despre faptul ca dorea sa porneasca un proiect de replicare a unui studiu de-a lui Lovaas, din 1987 si ca avea nevoie de studenti sa-l ajute cu asta. Eu cu niste prieteni paream a fi singurii interesati si am spus: “sa ne inscriem si sa vedem despre ce este vorba!”. Din acel moment am intrat in domeniu. Am inceput proiectul de replicare la Universitatea din Oslo, iar apoi, cand am absolvit, in 1993, am abordat acest tip de lucru cu specialisti in serviciile de sanatate, la noi se numesc “servicii de reabilitare”, si am putut sa aplic acest tip de interventie, am facut, de asemenea, cercetari cu privire la aspecte ale interventiei.

Iata-ne ajunsi la cea de-a V-a editie a Conferintei Internationale ABA. Care este importanta unui astfel de eveniment in domeniul tulburarilor de spectru autist?

Nu sunt foarte familiar cu maniera in care merg lucrurile in Romania dar am speranta ca puteti inspira studenti, profesonisti sa studieze analiza aplicata a comportamentului, sa se uite cu atentie pe sursele existente, sa verifice ce are o documentatie puternica in spate si ce nu, sa invete cum sa aplice rezultatele pe care le obtin in urma lucrului cu copiii cu autism si sa apeleze la trainingurile necesare pentru formare. Cred ca sunt mai mult decat capabili sa inceapa propria cercetare si sa o publice, sa apara in jurnale, sa participe la conferinte in alte tari, sa prezinte concluziile acolo si asa mai departe.

Tema prezentarii pe care ati abordat-o in cadrul Conferintei Internationale ABA a fost “Analiza si extinderea bazata pe dovezi pentru interventii comportamentale pentru copiii cu autism”. Va rog sa ne spuneti care a fost ideea principala a sesiunii pe care ati facilitat-o.

Ideea principala a fost de a arata ca interventiile comportamentale timpurii de astazi trebuie sa fie o alegere interactionala. Aceasta tematica nu a fost gandita doar pentru studenti, ci si pentru partile implicate in problematica autismului, chiar si pentru politicieni sau interni ai unor companii.sig2

Va rog sa ne spuneti ce parere aveti despre asocierea termenilor ABA-autism.

Cred ca o problema comuna referitoare la cei doi termeni ar putea fi faptul ca o multime de oameni confunda ABA cu interventia comportamentala intensiva timpurie. Insa, interventie comportamenta intensiva a comportamentului este doar o ramura a studiului comportamentului, iar ABA alta ramura. Dar, la fel ca toate ramurile aplicate ale comportamentului, se aplica aceleasi principii, tehnici in ambele cazuri.

Acreditarea terapeutilor reprezinta o garantie a profesionismului in domeniu?

Este o intrebare sau o afirmatie?

Este o intrebare. Ce parere aveti despre?

Nu este nici pe departe o garantie a profesionalismului acreditarea, ci doar un semn, indica un set minim de abilitati, de standarde pe care le obtine specialistul odata cu certificarea. Chiar daca un specialist are certificare BCBA, asta nu inseamna neaparat ca este calificat in interventie timpurie. Cei mai multi terapeuti care au un BCBA și care sunt noi in domeniul de interventie timpurie, trebuie sa faca si alte multe formari suplimentare sau sa urmeze programe de supervizare in interventie timpurie.

Cand poate spune cineva despre un copil cu autism ca este recuperat?

Ei bine, asta este o întrebare dificila. În principal se pot utiliza analiza criteriilor de diagnostic iar in cazul in care comportamentul copilului nu mai prezinta simptome ale autismului, manifestari in concordanta cu criteriile de diagnostic, se poate spune ca un copil cu autism este recuperat dar, in acelasi timp, este probabil ca el sa mai aiba inca anumite simptome deoarece, dupa cum stiti, diagnosticul de autism este permanent. Deci, daca sunteti in punctul in care copilul nu mai este eligibil pentru un diagnostic, asta nu inseamna ca nu vor mai exista manifestari specifice autismului in comportamentul copilului.

Autism Connect este cea mai mare platforma de informare și inter-conectare a parintilor copiilor cu autism cu specialistii in domeniu. Ce mesaj doriti sa transmiteti celor care ne citesc?

Sa se uite la dovezi, sa se uite la cercetari, sa se documenteze si sa fie atenti!

Va multumesc foarte mult!

* a consemnat Elena UNGUREANU, psiholog

Lasa un raspuns